× Logowanie Rejestracja Kupony promocyjne
Dla firm O nas Certyfikat Blog Newsletter Kontakt Regulamin Polityka prywatności
  • Światowy Dzień Konsumenta- bezpieczne zakupy online

    W dniu dziejszym (15 marca) obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Dzień ten jest upamiętnieniem przemówienie Johna F. Kennedy'ego, który sformułowa cztery podstawowe prawa konsumentów: prawo do informacji, prawo do wyboru, prawo do bezpieczeństwa, prawo do reprezentacji.  Światowy Dzień Konsumenta, ma na celu rozwijanie świadomości konsumentów oraz ochronę ich interesów. Można zauważyć, iż na przestrzeni lat stale rośnie świadomość konsumencka, a ludzie coraz lepiej znają swoje prawa, przede wszystkim w kwestii reklamacji czy odstąpienia od umowy.

    W ostatni latach "świat konsumentów" przeszedł diamentralną zmianę. Wraz z rozwojem technologii i upowszechnieniem Internetu, część naszych zakupów przeniosła się do sieci. Dzięki najnowszym rozwiązaniom coraz częściej decydujemy się na zakupy produktów online. Zakupy przez Internet dają nam dostęp do ogromnej ilości produktów bez konieczności wychodzenia z domu, oszczędność czasu oraz łatwość porównywania ofert i zapoznania się z opiniami innych klientów. Takie zakupy wiążą się jednak z pewnym ryzykiem, aby je zminimalizować należy poznać kilka zasad - bezpiecznych zakupów w sieci. 

    Bezpieczne zakupy w sieci!

    1. Sprawdź wiarygodność przedsiębiorcy

    Zwróć uwagę, czy sprzedawca podaje nazwę firmy, numer NIP, numeru telefonu oraz adres siedziby – brak tych informacji powoduje, iż ryzyko oszustwa jest dużo większe! Równie wysokie ryzyko jest w przypadku sklepów, które posiadają krótką historię działalności. Jeśli nie jest to powszechnie znana marka, sprawdź numer KRS, REGON lub NIP. W razie jakichkolwiek wątpliwości spróbuj podjąć kontakt telefoniczny z sprzedawcą, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku.

    2. Zapoznaj się z regulaminem

    Przed dokonaniem transakcji należy także zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego. Jeżeli regulamin jest zawiły i stanowi dla ciebie problem – pamiętaj, nie podpisuj czegoś, czego nie rozumiesz! Zanim podejmiesz decyzję, w miarę możliwości dopytaj o niezrozumiałe zapisy. Zwróć uwagę, czy w regulaminie zostały uwzględnione warunki reklamacji i zwrotu pieniędzy.

    Rzetelne sklepy internetowe powinny również posiadać politykę prywatności, która opisuje sposoby przekazywania oraz przechowywania danych osobowych.

    3. Opinie internautów

    Wartościowym źródłem informacji są opinie innych internautów, którzy dokonali zakupów w interesującym Cię sklepie. Warto być czujnym i sprawdzić rekomendacje innych użytkowników. W przypadku mało znanych marek oraz podejrzliwie niskich cen, twoją czujność powinny wzbudzić podobne/takie same komentarze oraz nagły wysyp pozytywów w krótkim okresie.

    4. Korzystaj z bezpiecznych aplikacji, przeglądarek internetowych oraz metod płatności

    Bezpieczne zakupy internetowe wymagają zastosowania na urządzeniach odpowiednich programów antywirusowych, które są przeznaczone do ochrony urządzeń stacjonarnych oraz przenośnych. Warto również zwrócić uwagę na metody płatności jakie oferują sklepy internetowy. Staraj się korzystać z płatności przelewem natychmiastowym, a jeżeli dokonujesz zakupów internetowych bardzo często, pomyśl nad osobną kartą, przeznaczoną tylko do tego celu. Korzystaj ze stron, które w adresie zaczynają się od "https://" - ponieważ literka „s” oznacza bezpieczne połączenie!

    5. Pamiętaj o swoich prawach- zwroty i reklamacje

    W związku z dokonywaniem zakupów przez Internet, mamy 14 dni kalendarzowych na zwrot towaru bez podania przyczyny. W większości przypadków wiąże się to jedynie z opłatą kosztów wysyłki, ale jeśli dotrzymamy terminu, sprzedawca ma obowiązek (!) oddać nam pieniądze za zwrócony towar.

    W przypadku, gdy zakupiony towar jest wadliwy, możemy go zareklamować w ciągu dwóch lat. Trzeba o tym poinformować sklep, wypełnić formularz oraz odesłać produkt. Sprzedający w terminie do 14 dni powinien ustosunkować się do naszego wniosku.

     

    Podsumowując zanim podejmiesz decyzję odnośnie zakupów w danym sklepie internetowym, sprawdź wiarygodność sprzedawcy, komentarze innych klientów, regulamin, metody płatności oraz zabezpieczenie strony. Należy pamiętać, iż Światowy Dzień Konsumenta dotyczy nas wszystkich. Ma na celu uświadomienie i zapoznanie ludzi z prawami jakie im przysługują podczas dokonywania zakupów zarówno przez Internet, jak i stacjonarnie. Pamiętaj, że jako konsumenci mamy swoje prawa oraz możliwość ich egzekwowania.

     

     

    2019-03-15

    Powiązane promocje